Yoga I/II

Yoga er en livsfilosofi som også kan skape en sunn kropp og et stabilt sinn. Flere og flere oppdager gleden og nytten av å praktisere yoga jevnlig. På våre kurs har vi en rolig start og gradvis tilnærming til Ashtanga Yoga.

Gjennom yogapraksisen med korrekt pust, stillinger (asana) og drishti (de stedene vi fester blikket), kan vi kontrollere sansene våre og skape en dyp forståelse av oss selv. Gjennom jevnlig, dedikert og hengiven praksis, skaper vi stødighet og balanse i kropp og sinn.

Ashtanga betyr 8 grener. De er beskrevet i Patanjalis Yoga Sutras som yama (etiske retningslinjer), niyama (leveregler/råd), asana (stillinger), pranayama (pusteteknikker), pratyahara (tilbaketrekking av sansene), dharana (konsentrasjon), dhyana (meditasjon) og samadhi (høyeste form for bevissthet).

Alle de åtte grenene er gjensidig avhengige av hverandre. De fire første er eksterne grener og når man har etablert et solid fundament i disse, vil de fire siste ”indre” grenene langsomt og spontant kunne utvikle seg over tid.

 

KURS nivå I/II

På kurs nivå I/II starter vi helt rolig og jobber mye med pust og fokus på denne.

Vi beveger oss inn i Ashtanga Yogaens verden med Surya Namaskara A og B (Solhilsen A og B) og de stående posisjoner (The Standing Sequence). Vi avslutter hver økt med avspenning.

Dette er et kurs for deg som aldri har praktisert yoga tidligere. Det passer også fint for deg som ønsker en oppfriskning, og/eller å komme i gang igjen.

 

KURS nivå II

På kurs nivå II forutsettes det at du har praktisert noe Yoga tidligere og at du kjenner til Solhilsen A. Du trenger ikke nødvendigvis ha praktisert Ashtanga Yoga tidligere.

Vi jobber videre med Surya Namaskara B (Solhilsen B), The Standing Sequence og The Primary Series.

Dette kurset er noe mer fysisk krevende enn nivå I/II.

 

Påmelding til yoga-kursene gjøres her